perjantai 6. tammikuuta 2017

Väri-ilottelua sukissa

Väri-ilottelu-sukat 


Koko: kengännumero n. 37-38
Lanka: Novita 7 veljestä, värit: punainen, keltainen, oranssi, vihreä, turkoosi ja keskisininen
Puikot: 3,5 mm
Neuletiheys: Tykkään että sukat on tiiviit, joten minulla tiheys 22 s = 10 cm. Jos haluat löyhempää, ota isommat puikot.

Tämä ohje on viitteellinen, eli enemmänkin kuvio-ohje. Voit neuloa sukat omalla tavallasi, ja tehdä sellaisen kantapään kuin haluat. Kuviot ovat neljällä jaollisia yhtä lukuunottamatta joka on kuudella jaollinen.
Jos muutat silmukkamäärää, ja joka puikolla on sama silmukkamäärä, kuviot sopivat silmukkamäärään sitä yhtä kuviota lukuunottamatta.

Luo sukkapuikoille 4 x 12 silmukkaa ja neulo 1 o, 1 n-joustinta 10 kerrosta. Aloita sen jälkeen kuvio Kaavion 1 mukaan sileää neuloen.





Neulo peruskantapää keskisinisellä 24 silmukalla. Neulo kantalappuun 24 kerrosta ja jaa kantapään silmukat kavennuksissa 8 - 8- 8. Poimi jatkaen keskisinisellä kantalapun sivuista 12 silmukkaa ja neulo siis 1 kerros sinisellä (Kaavion 2  1. kerros)



Jatka neulomista Kaavion  2 mukaan. Kavenna samalla ylimääräiset silmukat 1. ja 4. puikolta joka toisella kerroksella kaventaen niin että joka puikolle tulee 12 silmukkaa.

Tällä ohjeella pitäisi tulla sopivat sukat kengönkokoon n. 37-38. Jos tarvitse pidemmät, jatka vihreällä tarvittaessa kerroksia  (tai tee pikkukuvioita jos et halua liian pitkää yksiväristä sukan kärkeä).

Kärkikavennukset:
4 o, 2 oikein yhteen. Toista. Tee 4 välikerrosta kaventamatta. 
3 o, 2 oikein yhteen. Toista. Tee 3 välikerrosta kaventamatta. 
2 o, 2 oikein yhteen. Toista. Tee 2 välikerrosta kaventamatta. 
1 o, 2 oikein yhteen. Toista. Tee 1 välikerros kaventamatta. 
Katkaise lanka ja pujota lanka silmukoiden läpi ja kiristä.

Päättele langanpäät. Langanpäitä tulee aika paljon kun värejä on paljon, joten kannattaa suosia päättelyä neulomisen edetessä. Ohje kätevään päättelemiseen löytyy täältä. Tuota käytän itse aina kun neulon kirjavia sukkia eikä päättelyurakkaa ole sukkien valmistuessa.


Ei kommentteja: